torek, 10. oktober 2023

Monte Vualt (Palis d'Arint)

Vinotok, sobota 8.10.2023

Karnija, širše gledano, se mi zdi kot bonboniera. Velika škatla čokolatinov, ko jo odpreš, se ti očki vedno znova zasvetijo. Vzameš na primer marcipan, recimo mu gore nad Sappado, in kar zacepetaš od navdušenja. Potem se lotiš karamele, recimo ji Val Pesarina, cepetanje se ponovi. Pa čokolatin z višnjevim likerjem, naj bo to Sauris in gore nad njim, spet cepetanje. In tako vedno znova, tudi danes, ko sem se po daljšem času vrnil v Val Aupo, v pravljično Dordollo, in se od tod odpravil na imeniten potep. Res bo potrebno nekaj storiti, da bom nekoč nekje v tej bonbonieri doma daljši čas, ne samo obiskovalec, in bom lahko cepetal ves čas. 

V Dordolli sem udel zadnje prosto parkirno mesto, društveni izlet CAI Pontebba, seveda domačini in nekaj gostov, ki so bili tam na večdnevnih počitnicah, ni čudno, da je majhno parkirišče hitro polno. Med preobuvanjem je mimo prišel prijazen kuža, po tistem, ko sem ga počohal, je na vsak način hotel v moj prtljažnik. Prve tace so že bile na odbijaču, objeti sem ga moral, da sem ga spravil dol in je odšel naprej po vasi. Zna biti, da sta mu dišala še topla rogljička, kupljena malo prej v Možacu. Med pripravljanjem na potep sem se spomnil minulega vzpona na Vualt, s princesko, in tega, da se nama je sestop kar malce vlekel, saj sva sestopila mimo zavetišča Rifugio Vualt. Takrat sem želel pogledati, do kam se lahko pripelješ z avtom iz one strani, nedaleč pod kočo je parkirišče. V tistih koncih sem imel nekaj potepuških želja, katere sem kasneje tudi udejanil. Danes sem se namenil sestopiti po drugi poti, po Palis d'Arint, ki ne vodi mimo zavetišča.

Mimo vaške gostilne s trgovino, kjer se bom po turi odžejal, sem stopil skozi vasico in nad njo zavil levo, na pot CAI-422. Presenetljivo hitro sem ujel korak, pozabil sem kdaj zadnjič sem s tako prožnim in urnim korakom začel potep. Precej položno prečenje je trajalo kar nekaj časa, pot mi je povsem ušla iz spomina, če ne bilo ob poti markacij in vsake toliko tudi številka poti, bi znal pomisliti, da ne grem prav. Višje sem končno zavil v pravo smer in kmalu prišel do prvih razgledov na stare znance Creto Grauzario, Cimo dai Gjai, Monte Sernio in oba vrha Monte Flopa, če omenim samo tiste najbližje onstran doline.







Pot mi je šla res dobro izpod nog, vedoč, koliko je do vrha, sem brez zadržkov forsiral tempo, saj se mi ni bilo potrebno bati, da bi pregorel in bi se potem mučil po nepotrebnem. Zamišljen se vzpenjam, kar višje zaslišim ljudi. Bila je skupina iz Tablje, planinsko društvo CAI Pontebba, to mi je povedal mož višje pri zavetišču. S parkirišča so odšli, ko sem se pripeljal. Kmalu dohitim moža, ki hodi dokaj počasi, ga pozdravim in prehitim. On pa se, kot da bi se strgal z verige, zapodi za menoj, dobesedno korak za menoj hrope in stoka, da je joj. "Mu ni prav, da sem ga prehitel", si mislim, in nadaljujem s taistim tempom. Nekaj okljukov tako, dobesedno sem čutil, kako mi diha za vrat. Že sem se hotel ustaviti in ga vprašati kaj se gre, ko pridem do skupine. Sredi poti imajo počitek, na moj pozdrav samo nekaj zamrmrajo, videti so vsega naveličani in precej utrujeni. Niti toliko se niso potrudili, da bi  stopili malce vstran, na gliho sem moral sekati ovinek, da sem lahko nadaljeval. Mož je bil z njimi in je k sreči ostal tam. Glasno sem zagodrnjal, da ne poznajo olike in da jim jaz nisem kriv, če jih je pot tako upehala, ali me je kdo razumel, ne vem. Nekaj časa sem potreboval, da sem jih odmislil, običajno so srečanja vesela in prijazna, glasen pozdrav in za povrh še beseda ali dve o tem in onem, tako mimogrede. 


Monte Forchiadice sem pustil ob strani, gor sva bila s princesko, raje sem nadaljeval do zavetišča Cjasut dal Scior, računajoč, da sem tolikanj hitrejši od skupine, da se ne bomo več srečali. Pri zavetišču sem srečal moža, s katerim sva na kratko poklepetala, on mi je povedal za tiste spodaj kdo so in od kod, potem pa sem se povzpel na bližnje razgledišče, imenovano Belvedere. 







Tod bajni razgledi na skupino Zuc dal Bora, Pisimoni, Grauzario, Sernio in še in še vršacev v bolj ali manj bližnji okolici. Dejansko čudovita bonboniera z nebroj slastnih, to je, za vzpon privlačnih čokolatinov oziroma vršacev.






Rogljička, ki sta verjetno dišala kužiju spodaj na parkirišču, sta bila kratkega veka, nič čudnega, saj drugega za pod zob danes nisem imel s seboj. Vedno je lepo sedeti nekje zgoraj in se razgledovati, kaj lepo, naravnost čudovito. Tudi tokrat. Toliko bolj, če si se na precej okoliških vršacev že povzpel in lahko obujaš spomine na opravljene vzpone. Ni kaj, na Grauzario bo treba še enkrat, po Cengle dal Bec, na Sernio enako,  po drugi poti oziroma smeri druge težavnostne stopnje, na Cimo dai Gjai pa po razglede, katerih je prvič močno primanjkovalo. Prej ali slej pa bo potrebno priti v te konce tudi pozimi, s turno opremo.

Potem sem nadaljeval s potepom, ko sem zavil na stran, kjer sem prišel gor, sem videl, da je društvo že pri zavetišču. "Nič ne de," sem si mislil, "tako ali tako ne grem mimo," stopil do razpotja in tam nadaljeval proti Monte Vualtu. Mimogrede sem bil na vrhu, tik nad potjo je, po kateri sem se namenil sestopiti. Ker sem imel daljši počitek na Belvederju, se tod nisem zamujal, samo malce razgledovanja in spominjanja in že sem sestopal. Grebenska pot, označena z modrimi markacijami, me je vodila po divjem svetu navzdol. No, samega grebena se nisem držal, nekaj malega nižje vodi stezica, je pa vse do gozda zelo razgledna in je hoja po njej eno samo veselje. Poletno toplo je bilo, navkljub koprenam na nebu se je sonce močno čutilo. Kar vesel sem bil, ko sem stopil v gozd, v senco, neverjetno za začetek oktobra, ko bi mi moralo biti vsaj višje gor hladno in ne vroče. Tako kot pot do gozda me je tudi pot v njem navdušila, čudovit bukov gozd, mehka pot, tišina, da bi jo rezal, in mir. Spokoj. Večnost, vsaj po mojem je večnost sila podobna temu, kar sem imel oziroma čutil v tem krasnem gozdu. Na forčeli Forcella Vualt, kjer gre ena pot proti istoimenskemu zavetišču in druga v smeri mojega sestopa v Dordollo, sem se usedel in se prepustil trenutku. Prav blaženo sem se počutil v tistem miru in tišini, spokojno, kot da bi se čas ustavil. Nič čudnega, da sem pomisli na Majo, vedno je z menoj, na najina potepanja in na kraj zadnjega počitka, ki sva mu pravila počivališče. "Počivaj v miru" piše na nagrobnikih, zatorej počivališče in ne pokopališče. Ni dosti manjkalo, pa bi se glasno pogovoril z mojo pikico, kot sem rad rekel Maji.


















Da do Dordolle ni daleč sem vedel, ta konec poti mi je za razliko od začetka zjutraj dobro ostal v spominu. Namenoma sem stopil počasneje, želel sem si, da potep traja in traja, že dolgo ne takšnega razpoloženja. Naj sem šel še tako počasi, vsega lepega je enkrat konec in tudi moja pot me je pripeljala do prvih hiš nad vasjo in kmalu zatem sem bil pri avtu. 









Z nekaj domačini smo se prijazno pozdravili, pri avtu sem se preoblekel in preobul, potem pa stopil do bližnje gostilne. Stopil sem noter in naročil kofe in Coca Colo, pod šankom je ležal kuža, s katerim sva se srečala zjutraj. Seveda sem ga počohal, potem pa stopil ven in se usedel na terasi. "Morda zadnjič letos kofetkaš zunaj," sem si mislil, "vreme se bo prej ali slej spremenilo." Prijazna gospa mi postreže, nakar pride ven še kuža in se uleže pod mojo mizo, malodane da ni naslonil glave na moje noge. Seveda sva se spet počohala, potem se je ulegel še na hrbet z vsemi štirimi v zrak, kar je pomenilo, da ga moram še po trebuščku, nakar je on zaspal, sam pa sem se lotil pijače. Dolgo sem užival v srebanju zdaj tega, zdaj onega, nikamor se mi ni mudilo, neverjetno prijetno razpoloženje in počutje, ki me je spremljalo med potepom, je še kar trajalo. 



Pot domov je bila podobna včerajšnji iz Maniaga, še največ sem premišljeval o tem, kam naj se odpravim jutri. Do doma je bilo ravno prav daleč, da sem se odločil, zna biti tudi zato, ker sem se peljal mimo izhodišča. Zvečer sem pripravil vse potrebno za prihodnji dan, potem pa ob prijetni glasbi kar nekaj časa ždel na kavču in podoživljal iztekajoči se dan . . . 


Ni komentarjev:

Objavite komentar